Hygiëne op de werkplek: 4 Tips om het kantoor schoon te houden

Ben je op zoek naar tips om de werkplek hygiënisch en schoon te houden? Vast en zeker, want een schone werkplek is een gezonde werkplek! Aangezien veel mensen hun werktijd doorbrengen op kantoor, is het essentieel om de zaken netjes en georganiseerd te houden om de productiviteit te verhogen en groei voor jouw bedrijf te realiseren. Een ideale omgeving om te werken is een werkplek die schoon is, wat de kans groter maakt dat je een contente werkgroep ontwikkelt. Hier bespreken we enkele effectieve manieren om jouw werkplek schoon te houden en zo de productiviteit en veiligheid te verbeteren.

1. Het beoordelen van de risico’s 

Voordat je een schone werkplek kunt creëren, is het van vitaal belang om de risico’s te beoordelen. Dit betekent dat specifieke probleemgebieden moeten worden geïdentificeerd en prioriteit moet worden gegeven aan vatbare gebieden. 

Voer dus een grondige beoordeling van het pand uit en kijk welke gebieden gemakkelijk te maken krijgen met rommel, morsen, vuil en andere omgevingsfactoren die de gezondheid en hygiëne kunnen beïnvloeden.

2. Zorg voor een hygiënebeleid

Om voor een schone werkcultuur te zorgen, geef de werknemers een schriftelijk hygiënebeleid. Op die manier zullen de verwachtingen en bedoelingen voor een schoon kantoor volledig worden begrepen en kan er eenvoudige basis worden gecreëerd voor een schone werkplek. 

Een handig onderdeel van een hygiënebeleid is het maken van checklists. Werk in de schoonmaak wordt gemakkelijker door een checklist op te stellen van de werkgebieden van het personeel en de dingen die ze elke dag kunnen scannen of doen voordat ze vertrekken. 

3. Verwijder rommel van bureaus

Aangezien de bureaus de essentiële werkplekken zijn van kantoorpersoneel en de plek waar veel werknemers het grootste deel van hun werk uitvoeren, is het belangrijk om dit gebied zo netjes mogelijk te houden. Als het bureau rommelig is, ziet de hele werkplek er rommelig uit, dus zorg ervoor dat er voldoende middelen zijn om kantoorartikelen netjes op te bergen en alle documenten geordend te houden. 

4. Een professionele schoonmaak van kantoren laten uitvoeren

Houd er rekening mee dat niet alleen werknemers zich bewust zijn van het belang om hun werkplek schoon te houden, maar ook dat deze regelmatig wordt schoongemaakt door een professionele schoonmaker. De kans is namelijk groot dat jouw personeel het kantoor niet zo grondig schoonmaakt als een schoonmaker zou doen. Als het kantoor regelmatig door een professionele schoonmaker wordt schoongemaakt, hoef je later niet veel geld uit te geven aan een complete schoonmaakbeurt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *