DigiD code aanvragen; hoe ga je te werk?
Bijna alle communicatie gaat tegenwoordig digitaal. Een aantal jaren geleden ontstond dan ook de behoefte vanuit de overheid om ervoor te zorgen dat iedere persoon kon beschikken over een unieke digitale identiteit; de DigiD werd geboren. ‘DigiD’ staat voor Digitale identiteit en zorgt ervoor dat digitaal verkeer tussen burgers, overheden en andere organisatie soepel verloopt. Maar dat niet alleen, het waarborgt ook nog eens veel beter de veiligheid ten opzichte van de oude systemen en is veel efficiënter. Een DigiD code aanvragen is erg eenvoudig en kun je online doen.
DigiD gebruiken
De DigiD kun je op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld om jouw zorgdossier beschikbaar te maken voor medici. Op het moment dat jij in het ziekenhuis komt te liggen wil je direct worden geholpen. Met jouw DigiD kun je medici inzicht geven in jouw medische dossier en kunnen zij snel handelen. Maar ook voor het doen van bijvoorbeeld digitale aangifte bij de politie komt de DigiD goed van pas. Geef jouw DigiD mee aan de aangifte en je kunt op ieder gewenst moment kijken hoe het ervoor staat met jouw aangifte. Daarnaast is de DigiD ook handig om gemeentezaken mee te regelen. Bijvoorbeeld als je een bijstandsuitkering aan wilt vragen of een uittreksel uit het bevolkingsregister nodig hebt.
Gebruik van DigiD
Heel veel overheden en andere organisaties maken gebruik van de DigiD. Hierbij moet je denken aan provincies, waterschappen, het Donorregister, de SVB en het UWV. Ook veel organisaties uit bijvoorbeeld de zorgsector werken met de DigiD. Reden hiervoor is dat veel van dit soort organisaties nauw samenwerken met overheden waardoor zij gebaat zijn bij een vlotte en veilige digitale afhandeling van gegevens.
DigiD maakt zaken gemakkelijker
De overheid en organisaties die nauw samenwerken met de overheid doen er alles aan om digitaal alles vlot en veilig af te wikkelen. Dit is ook gunstig voor jou. Hierdoor hoef je niet meer uren telefonisch in de wacht te staan bij het ziekenhuis of in een overvolle wachtruimte te zitten bij je gemeente. Dit betekent wel dat sommige instanties alleen toegang geven tot hun diensten op basis van de DigiD. Neem bijvoorbeeld de Belastingdienst.
De Berichtenbox, waarmee de Belastingdienst communiceert, kun je alleen inkomen met een DigiD. Je zult merken dat als je eenmaal werkt met de DigiD dat dit heel eenvoudig is en het je meer tijd en werk scheelt dan dat dit je kost. De DigiD biedt nog meer voordelen; bijvoorbeeld het digitale ziekenhuis wat het Radboudziekenhuis heeft geopend. Hiermee krijg je met jouw DigiD toegang tot dit ziekenhuis. Waardoor je op een ultra moderne manier informatie in kunt winnen over bepaalde ziektes of ongemakken.
DigiD code aanvragen
Een Digid code aanvragen kan pas nadat je de DigiD aangevraagd hebt. DigiD code aanvragen kunnen online worden doorgevoerd, dit kun je doen met deze uitleg. Vul hier vervolgens jouw persoonlijke gegevens in, waaronder jouw geboortedatum, adresgegevens en burger servicenummer.
DigiD-code activeren
Na de aanvraag krijg je per post de DigiD activeringscode in huis. Door weer op de bovenstaande link te klikken kun je jouw DigiD activeren. Dit kun je doen door jouw gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren en vervolgens de activeringscode. Hiermee heb je jouw DigiD geactiveerd en kun je deze gebruiken.
Let op; de DigiD code aanvragen zijn maar 20 dagen geldig. Ga je bijvoorbeeld drie weken op zomervakantie, dan doe je er verstandig aan om hier rekening mee te houden. Na deze 20 dagen moet je dus opnieuw een DigiD aanvragen.